Archives

All posts for the month September, 2014

Maandag 29 september 2014

Zondag was reisdag. Al voor zes uur waren we uit Nederland vertrokken. Onderweg heb ik nog even geprobeerd tijdens een stop uit te lopen. Dat was niet zo’n succes. Ik voelde me stijf (dan zou ik dus eigenlijk wel moeten lopen), maar vooral moe. Ik had van zaterdag op zondag slecht geslapen. De caffeine in de gels van zaterdag en een goede nachtrust gaan bij mij niet samen. Even voor vijf uur kwamen we aan op ons oppasadres in de Dordogne.

Vannacht heb ik diep en lang geslapen. Rond acht uur was ik beneden. En om tien uur kon ik van start: een duurloop van 60′ in rustig tempo. Het was 24 graden en droog. ‘s Morgens tijdens de hondenwandeling had ik al een stuk van de route verkend. Ik begon nu van een andere kant. Door de wei en een bospad omlaag en dan twee grote weides door. Ik nam even de tijd om foto’s  te nemen.IMG_0976   IMG_0975  Je ziet daar echter niet op dat het een beetje glooiend is. Toen linksaf het pad op van de hondenwandeling. Daar liggen keien en bovendien veel bladeren. Ik liep geconcentreerd om daarover niet uit te glijden. De Hoka one one Bondi’s voldeden prima. Toen ging het steil omhoog over een pad met nog meer grote keien. Ik probeerde te blijven dribbelen. Bovenaan gekomen liep het pad langs “ons” erf. Ik koos iets verder voor de oprit ( aangestampt steenslag) stak bij de weg over en nam weer een karrenspoor. Dit pad kende ik nog niet. Langs een waterbekken ging het omlaag, omhoog, een smalle doorgang door het bos. Aan de linkerkant zag ik een huis. Toen draaide ik om. Ik nam dezelfde weg terug. Vlak voor ik weer de grote weide op ging, liep ik een extra stukje karrenspoor omhoog. Het lopen over het natte gras op een hobbelige ondergrond leek mij best een goede oefening voor mijn enkels. Ineens vloog een grote roofvogel al pieuwend voor mij weg om aan de andere kant van de wei vanuit een boom te blijven kijken. Aan het eind gekomen, nam ik het bospaadje weer omhoog naar de oprit. Die liep ik al versnellend nog even op en neer. Toen had ik mijn trail duurloopje gedaan. Een goede training voor de Duinentrail on oktober. Gemiddelde hf: 140 (88-158) Cadence 83 Totaal 7,32 km.

Zaterdag 27 september 2014

In plaats van Justus, ging schoondochter Astrud mee naar Velp om de Posbanktrail te gaan lopen. Voor haar was het haar eerste wedstrijd, haar eerste trail en bovendien de tweede keer pas dat zij 15 km aan een stuk zou gaan lopen. Wat zou dit worden?

We spraken af om samen te lopen. De route zouden we verdelen in drie stukken, waarbij we dus even zouden stoppen/wandelen om een gel te nemen en iets te drinken. uitlopen was het doel.IMG_0947 IMG_0966

Al vroeg waren we op de camping waar de start en finish zou zijn. Fijn om extra tijd te hebben, al hadden we nu wel iets te veel tijd over. We keken nog bij de duathlonwedstrijd, haalden ons startnummer, wandelden wat over het terrein, kletsten met een medeloper, namen ruimschoots de tijd om ons aan te kleden (ik had gekozen voor een rood shirt en short vanwege Red Dress Day)…ach, de tijd ging toch best wel snel voorbij En het was gezellig zo met z’n tweetjes.IMG_0945  IMG_0961

De start van de 30 km trail was om half drie. Leuk om de lopers daarvoor aan te moedigen. Voor ons was de start om drie uur. Dat ging in groepjes, en zo werden wij rond tien over drie weggeschoten. Direct liep het pad omhoog. Astrud zette er de sokken in. Bij mij ging het niet zo lekker. Ik vond het zwaar die heuvel op. Zou ik dit wel volhouden? Maar zo langzamerhand weet ik van mezelf dat ik tijd nodig heb om in mijn ritme te komen. En nu was dat zeker zo, want ik ben niet gewend om zo laat in de middag te beginnen met een loop. Pas na een paar kms raakte ik in mijn vertrouwde ritme en ging het als  vanouds. Ik kwam langs Astrud, die een stukje wandelde. Samen gingen we verder. Op het 5km punt stopten we om iets te drinken. Ik nam ook een gel. Veel lopers gingen ons voorbij. Na de eerste forse klim was het pad nu minder geaccidenteerd. Twee achteropkomende fietsers van het Rode Kruis vroegen ons of het goed ging. Ja, natuurlijk. Kom op, verder weer. We kwamen over een vlakte met een prachtig uitzicht. De heide was al uitgebloeid, maar toch was het nog beeldschoon. Zo langzamerhand liep ik echt lekker. Een grote bruine stier stond met zijn billen naar mij toe vlak naast het pad te grazen. Hij trok zich van niemand of  niets iets aan. Ik wachtte even op Astrud tot zij hem ook gepasseerd was. Zij heeft het niet zo op stieren. Bij het 10 km punt wachtte ik weer even op haar. Maar omdat dat in de volle zon was, wilde zij nog even door tot een schaduwplek. Ik dacht inmiddels dat wij wel tot de laatsten zouden behoren. Maar er kwamen na ons nog steeds lopers aan. Waar kwamen die nou vandaan? Achteraf bleek dat velen verkeerd gelopen waren. Wij gelukkig niet. Er kwam een flink stuk over een zandvlakte. En lopend over dat zand bedacht ik, dat een marathon du sable niet iets voor mij zou zijn ;-) . Veel lopers waren al gaan wandelen over het zand. Bij de opgang naar het bos wachtte ik weer even op Astrud. Die vond dat zand helemaal niks, maar de trail uitlopen zou ze! En ondanks nog een paar wandelpauzes vanwege pieken in haar hartfrequentie, kon ze er in de afdaling naar de finish toe er nog een flinke spurt inzetten. Ikzelf deed deze afdeling wat voorzichtiger. IMG_0972  IMG_0971  IMG_0970Aan de finish stonden Astruds vader en vriendin ons op te wachten. 15,7 km trail hadden we gedaan. Als beloning aan mezelf heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om mijn moeie benen te laten masseren.IMG_0969 Nog steeds kwamen lopers over de finish. Wij gingen langzamerhand weer op huis aan. Eerst naar Gouda waar voor een blije Astrud een mooie verrassingstaart klaar stondIMG_0967 en daarna door naar huis. Een zelfgemaakte pizza was een heerlijke afronding van een fantastische dag.

Gemiddelde hf 153 (81-172) Cadence 85 Totaal: 15,71 km

Woensdag 24 september 2014

We krijgen regen vandaag. Vanmorgen al om half acht met regenjack aan op pad. Er stond maar een uur lopen op het programma. De laatste loop voor de Posbanktrail van zaterdag. Ik koos de route door het bos, via de Ringvaartweg naar de Bosbaan en dan weer richting huis. Dat is bijna 10 km. Ik liep zonder muziek op. Wel met de looptijdenapp aan, waarbij Dolf elke km aangaf hoe het tempo was. Ik had een aardig tempo, het ging best lekker. In het tweede deel van de loop merkte ik dat ik zelfs iets sneller liep dan in de eerste helft. Moest ik nou langzamer gaan lopen? Maar het ging nu net zo lekker? Ach, tot zaterdag zou ik wel weer hersteld zijn van deze inspanning. En ik ging niet tot het gaatje. Het jackje was (te) warm. De capri ook. Regen heb ik niet gehad. Maar ik heb behoorlijk getranspireerd. Gemiddelde hf 148 (90-164) Cadence 88 Totaal: 9,89 km

Maandag 22 september 2014

Vanmorgen even na half acht liep ik al buiten. Ik was vroeg wakker geworden. Een groot glas lauwwarm water, zwarte koffie, een banaan en 2 gedroogde abrikozen, daar moest ik het loopje wel op kunnen doen, dacht ik. Voor de zekerheid een gel mee (niet gebruikt) en een flesje met 200 ml water voor na de loop. Ik had een capri aan, geen compressiekousen. Het lopen zonder vond ik prettig, maar ik voelde vandaag af en toe mijn linkerkuit wel. Schijnen die dingen toch wel te helpen, al zeg ik altijd dat het effect ervan tussen mijn oren zit.

Het lopen ging prettig. Eerst door de mooie parken. Daarna liep ik over de Emmakade langs de hockeyvelden. Voor mij liep een vrouw met twee grote wollige honden. Zij nam het hele voetpad in beslag. Ik kwam dichterbij. Omdat zowel rechts als links grote brandnetels groeiden, kon, wilde ik niet opzij de straat op om haar te passeren. Dus ik riep al doorlopend:”ting, ting, ting”. “Doe effe normaal”, beet zij mij toe. Huh? Maar zij liet me wel passeren. Bij het ontmoetingscentrum ging ik het bos in. Daar had ik minder last van de wind. Bovenaan de Bosbaan nam ik het pad ernaast. Nu had ik de wind in de rug. Zo ging het weer op huis aan. Nog drie keer versnellen, even een paar minuutjes uitlopen en huppekee, klaar. Gemiddelde hf 149 (91-181) Volgens mij had de hartslagmeter weer eens kuren. Hij gaf rare hoge waarden tijdens de eerste helft van de training. Cadence 87  Totaal: 11,87 km

Zaterdag 20 september 2014

Toen ik opstond, was het mistig. Maar met een temperatuur van 16/17 graden is het warm voor de tijd van het jaar. Dus toch een hemdje aangedaan, i.p.v. een t shirt. Een goede keus, bleek achteraf, want door de pittige training waren we allemaal aan het zweten. Groep 1&2 gingen samen, Gerard was onze trainer. We waren maar met z’n zevenen, ik als enige dame. Veel medelopers/loopsters deden dit weekend mee aan de Dam tot Dam loop, fiets of wandeltocht. Eerst liepen we via het fietspad langs de Ringvaart naar Boerderij Meerzicht. Daar nam Gerard de tijd om de warming up te doen. Toen naar beneden naar de Bosbaan, en daar na 200m weer even een heen en weertje omhoog/omlaag. Verder ging het de Bosbaan langs. Bij het ontmoetingscentrum was weer een oefenpauze en daarna 3x een stukje helling af/op. Toen ging het, met ondertussen nog een versnellinkje, naar de heuvel. Om daar te komen deden we een treintje. Oef, dat was buffelen met die snelle jongens erbij. Het allerlaatste steile stukje heb ik ze laten gaan. Kort uitblazen door te wandelen en toen weer richting speeltuintje. Nog drie sprintjes voor de liefhebbers, en de training zat er weer op. Gemiddelde hf 143 (84-170) Cadence 89 Totaal: 6,96 km

Oever5 fotoOever4 fotoOever2 fotoOever 1 fotoVrijdag 19 september 2014

De foto’s maakte ik van morgen bij de Oeverlanden van de Poel. Het was bewolkt, beetje nevelig, ook was het vochtig warm. Gelukkig had ik kort aan: Ink’nBurn outfit. Het lopen ging rustig. Ik keek expres niet op mijn horloge. Ik zou achteraf wel zien hoe de hf zich gehouden had. In het bos wandelde iemand met zijn hondje. Het beestje sprong een paar keer van plezier tegen mij op. Gelukkig heb je met lange kousen aan geen last van krabbels aan je benen. Ik zei wel tegen de man dat zijn hondje opsprong. Want het is lastig, het haalt je uit je ritme. Verder ging mijn rondje prima. Gemiddelde hf 135 (82-158) Cadence 87 Totaal: 9,02 km

Woensdag 17 september 2014

Een heuveltraining vandaag. Dus met de fiets eerst 25′ naar de oude Haagse weg. Het viaduct daar leent zich goed voor zo’n training. Met de fiets nog aan de hand stel ik boven op het viaduct de Looptijden app in. Even 200 en 400m in mijn hoofd markeren. Dan zet ik mijn fiets aan de ketting, doe mijn jasje uit, stel de Suunto in en hop: de training is begonnen. Het is de bedoeling om zes keer 200 m op,  dan terug dribbelen, 400 m op, en dan weer terug dribbelen te doen. Ik let niet precies op de tijd. Maar het is de bedoeling om de 200 m viaduct op in 59″ te lopen en de 400 m in 2’03″. En hoewel ik heerlijk gelopen heb, zie ik thuis dat ik wat langzamer was dan die opgegeven tijden. En ik zie ook een beetje, niet veel, verval naarmate de training vordert. S komt even kijken. Dit is voor hem ook een mooi stukje fietsen. Ik ben nog extra  omhoog gelopen en toen zat de heuveltraining er op. Nog wat strekken, wat drinken en weer op de fiets 25′ langs de Ringvaart en door het Amsterdamse Bos naar huis. Gem hf 141 (95-159) Cadence 91 Totaal: 7,92 km

Maandag 15 september 2014

De vijftiende alweer! Volgende week is het geen zomer meer. Maar goed, we genieten nu nog van het prachtige weer. Ook vanmorgen toen ik door de Braak en het Jacq.P.Thijssepark liep (en daar de spinnenwebben van mijn gezicht moest vegen) was dat zo. Op alle heideplantjes zag je van die hangmatwebjes. Machtig mooi. Ik liep maar wat in het wilde weg, had geen vaststaande route bedacht. En het tempo lag zo laag, dat een snelwandelaar mij direct zou inhalen. Toch bleek bij het uitlezen van de gegevens dat de hartslag rare uitschieters had. Ik wijt dat maar aan de meting. Misschien zat de band niet goed onder mijn sportbh. Gemiddelde hf 137 (84-185) Cadence 85 Totaal: 13,01 km

Vrijdag 12 september 2014

Rond half 8 was ik buiten. Heerlijk weer, zon, fris, fijn om te lopen. Thuis had ik al oefeningen gedaan, nog 5′ even inlopen. Toen ging ik over in DL2 tempo. Het ging lekker. Ik had mooie muziek op deze keer, klassiek, dus niet echt loopmuziek. Ik heb de hele loop niet op mijn horloge gekeken hoe de hf was. Wel heb ik geprobeerd om op mijn ademhaling te letten: inademen 2 passen, door mijn neus, uitademen 4 passen door mijn mond. Soms ging het dan weer even niet goed, maar dan dacht ik weer, oh ja, goed ademen. Ook heb ik gelet dat de armen niet voor langs, maar netjes langs het lichaam zwaaiden. Zo gingen de kms snel voorbij. In het de Braakpark heb ik nog even 2′ versneld. Klaar. Morgen weer lopen met de groep. Gemiddelde hf 137 (95-156) Cadence 93 Totaal: 9,43 km