Archives

All posts for the month April, 2015

Woensdag 29 april 2015

Het was vandaag een gewoon duurloopje in DL1. Het weer was goed: half bewolkt, 5 graden, wind uit het zuiden 2/3. Ik liep met de Nathan rugzak om. Daar merk je tijdens het lopen echt niks van. Die gaat zondag dus mee bij de Koning van Spanje. Ik liep een bekend rondje langs de Poel, de camping, en daarna het rondje bos weer terug. Ging goed.

Gemiddelde HF: 143 (86-161). Cadence: 86. Totaal: 9,38 km.

Overigens heb ik de maand april weer minder gelopen dan de maanden er voor. En toch heb ik geen training overgeslagen. Als ik Looptijden.nl moet geloven: in januari 186, in februari 200, in maart 173 en in april 151 km. Ach, straks bij het trainen voor de marathon zullen de statistieken er wel weer anders uit zien.

Gisteren had ik een gesprek met de sportarts over de sportkeuring. Ik vertelde dat ik graag een marathon wilde lopen en dat ik train in hartslagzones. Zij stelde voor om dan een inspanningstest te doen: een VO2max Test. Verder wordt ook een hartfilmpje gemaakt en naar de longen gekeken. Met een VO2max test kan, direct en zeer nauwkeurig, de maximale zuurstofopname gemeten worden. De inspanningstest wordt op de loopband uitgevoerd. Een VO2max test geeft ook informatie over belangrijke waarden als het omslagpunt, het maximale vermogen, de verhouding van vet- en koolhydraatverbranding en de maximale hartslag. Op basis van de testresultaten worden de trainingszones dan bepaald. Over twee weken ga ik de test doen.

Maandag 27 april 2015

Vannacht heeft onze Zeppo lopen spoken. Hij moest er steeds uit. Heeft veel gespuugd en had dunne poep. Vanaf twee uur heb ik bijna niet meer geslapen. Dus vanmorgen al vroeg de loopkleren aan en gaan. Het zou koud worden, was voorspeld, dus lang, lang. Jammer, want het bleek heerlijk weer te zijn. Ik had het echt te warm. Ik had de rugzak om van Raidlight met waterzak. Dit om te oefenen voor zondag. Op gegeven moment hing die waterzak op mijn billen. Dus even stoppen. Het bleek dat ik vergeten was een ritsje dicht te maken, zodat de waterzak naar beneden kon glijden. Dat was gelukkig snel opgelost. Onderweg moest ik de vrijmarkt oversteken. Het was al aardig druk. Ik liep een rondje Bosbaan, daarna nog het bos in om de laatste twintig minuten vol te maken.

Met Zeppo lijkt het vandaag al beter te gaan. Hij wil weer eten, heeft niet meer gespuugd en heeft veel geslapen in de zon.

Gem HF: 144 (101-156). Cadence: 88. Totaal: 13,65 km.

Misschien neem ik zondag als rugzak toch maar de Nathan mee. Die is wat kleiner. Woensdag de Nathan maar eens meenemen met gevulde waterzak.

Zaterdag, 25 april 2015

Zachte regen, 10 graden, weinig wind. Prettig loopweer. Veel zuurstof in de lucht. Aangezien er maar drie trainers waren, gingen groep 1&2 samen. Trainer Gerard had nog last van zijn blessure, dus hij fietste met ons mee. Was wel handig zo om jasjes in de fietstas te kunnen proppen. Rond een veldje deden we intervallen: 3 keer 3 minuten snel, twee minuten wandelen, en daarna 8 minuten aaneengesloten op een prettig looptempo. Met heen- en teruglopen naar de parkeerplaats en nog wat rek- en strekoefeningen zat de training er al weer op.

Gemiddelde HF: 135 (76-192!). Cadence: 85. Totaal: 5,67 km.

Vrijdag 24 april 2015

Het was koud vanmorgen. Ik zag lopers, roeiers, wandelaars, allemaal hadden ze lange mouwen shirts of een jas aan. Ik dacht dat ik met mijn  korte mouwen een verkeerde keus gemaakt had. Dan maar flink hard lopen, dacht ik nog in de auto rijdend langs de Bosbaan. Bij de parkeerplaats van het Groot Kinderbad begon ik met mijn duurloop in 2. Natuurlijk was het fris, maar het viel mee. Nee, het was zelfs lekker zo. Natuurlijk had ik wel in het begin koude handen. Het was 7 graden. Maar al snel had ik daar geen last meer van. En het lopen in een voor mij flink tempo, ging lekker. Ik koos kris kras bospaadjes door het bos. De zon kwam door. Dat was een fijn loopje vanmorgen. Als ik me zo zou voelen tijdens de Koning van Spanje volgende week…alhoewel, daar moet ik rekening houden met een onbekend parcours, met veel heuvels, dus wel reeel blijven. Er is zelfs een extra lus met een klim vlak voor de finish toegevoegd. Je denkt dat je er bent, maar je moet nog een stuk klimmen. We zullen zien.

Gemiddelde HF: 134 (71-164). Cadence: 90. Totaal: 10,09 km.

Woensdag 22 april 2015

Een omslag in het weer. Flink kouder, geen zon en een frisse wind. Dus kleding aangepast: lang, lang. Maar omdat ik op tempo liep, heb ik totaal geen last gehad van de kou. Eigenlijk ging het zelfs wel lekker. De hartslagmeter gaf pas na twintig minuten de juiste waardes weer. De band zat nogal los. Gemiddelde HF: 163 (78-195!). Cadence: 91. Totaal: 7,84 km.

Vandaag heb ik ook even een afspraak gemaakt om een sportkeuring te laten doen. Ik heb al eens een sportkeuring gehad in oktober 2011. En nu ik ga trainen voor een marathon lijkt het me een check up niet onverstandig.

Maandag 20 april 2015

Weinig over te melden, dat rustige duurloopje van vanmorgen. Alleen dat het weer heerlijk was, het rustige lopen prettig ging en dat de hartslagmeter weer eens kuren had. Op naar een volgende keer.

Gemiddelde HF: 152 (86-195 !). Cadence: 88. Totaal: 7,09 km.

Zaterdag, 18 april 2015

Een bijzondere training vandaag. Eerst hield Michiel op de parkeerplaats een toespraak. Hij las de speech voor die hij bij de crematie van Joop had gedaan. Joops laatste woorden verleden week zijn geweest, toen hij bedankte voor de bloemen: “blijf bewegen, blijf sporten”. We  wandelden naar de plaats waar Joop was gevallen. Daar hielden we een minuut stilte. Ook ik had, net als velen, een brok in mijn keel.

Toen gingen we naar het bloesempark. De bloemen zijn nu helemaal open. Hun donkere hart gaf een roze gloed over de bomen. Mooi. Trainer Anton maakte daar nog een groepsfoto. Daarna liepen we terug naar de parkeerplaats. IMG_1089

Gem HF: 128 (68-177). Cadence: 85. Totaal: 5 km (schatting, Suunto niet op tijd ingeschakeld).

IMG_1418Donderdag,  16 april 2015

In de vakantie heb ik heerlijk heuvels getraind in de Dordogne. Nu ben ik weer thuis. De lange duurloop die voor afgelopen maandag op het schema stond, had ik laten zitten. Mooi, die kon ik vandaag dus doen. 150 Minuten op een langzaam tempo. Het was fris loopweer. Korte broek, compressiekousen, dun lange mouwen shirt en een t-shirt eroverheen. In de rugzak had ik de waterzak gevuld en ik had drie gels bij me gestoken.

Ik heb een mooie tocht gelopen. Eerst door de twee parkjes. Die liggen er op dit moment prachtig bij. Allerlei bloemen bloeien al. Vervolgens naar het bloesempark. Ieder jaar is dat weer een kortdurend, schitterend sprookje. Dan door de Oeverlanden en ook nog een stuk door het bos met de Schotse hooglanders. Daarna ging het via een omweg weer naar huis.

Gem HF: 138 (90-156). Cadence: 86. Ascent: 147. Descent: 185. Totaal: 20,90 km.

Dinsdag 14 april 2015

Afscheid van de Dordogne, dus ik doe een afscheidsloopje. gewoon via de weg bij een T-kruising eerst 2 km naar rechts en terug, en dan 2 km naar links en terug. De weg loopt glooiend omhoog, omlaag. Aan beide kanten kun je ver over het land kijken, schitterend.IMG_1412 Het wordt vandaag weer warm, maar in de ochtend is het nog prima te doen. Ik ben echter wel doorweekt als ik weer thuis ben.

Gem HF: 138 (84-154). Cadence: 89. Ascent: 112. Descent: 63. Totaal: 8,38 km.

Zaterdag, 11 april 2015

Er kwam een bericht van Michiel van de trim-loopgroep. Trainer Joop is niet meer. Zaterdag aan het begin van de loopgroeptraining is hij nog met een toespraak en een bos bloemen in het zonnetje gezet. Want maandag zou hij 80 jaar geworden zijn. Daarna, tijdens die training zaterdagmorgen is hij onwel geworden. Medelopers hebben hem nog gereanimeerd. Maar in het ziekenhuis is hij overleden. Ik moet er steeds aan denken. Met Joop liepen we meestal duurloopjes. Dan ging hij met ons naar de mooiste plekken in het Amsterdamse Bos. Hij vertelde ons dan over bijzondere planten en bomen. Daar wist hij veel van. En hij verzon altijd weer nieuwe loopoefeningen. Aan het eind van de training trok hij graag nog even een sprintje naar de parkeerplaats toe. We zullen hem gaan missen.

IMG_0895 IMG_0885

Dordogne: vier trailrondjes

Zondag, 12 april 2015

Hetzelfde rondje als het uitlaatrondje met de honden, dat leek mij een mooie training voor vandaag. Dus eerst al wandelend ongeveer 1,75 km met het spul gedaan. Toen ik de honden thuis had afgeleverd, ging ik op weg. Een flesje water en een gel legde ik tussen een hoop keien. Doordat het huis bovenop een soort van kam staat, moet je eerst naar beneden en op het laatst altijd omhoog. De eerste 800 meter naar beneden ging door hoog gras. In no time waren kousen en schoenen drijfnat van de dauw. Daar in die knollen-weides moet je goed kijken waar je je voeten neer zet. Even later kwam ik op een aarden pad met veel keien. ook daar weer goed opletten. De Salomon trailschoenen deden hun werk prima. Ik ben nergens omgezwikt. Het pad ging weer omhoog, behoorlijk steil. Met kleine pasjes kon ik blijven lopen. Rechts van me zag ik een afvalhoop. Zelfs een oude koelkast was er gedumpt. Zonde.

Verder omhoog ging het. Af en toe moest ik over takken heen springen. Nog even omhoog klimmen, en het eerste rondje klokte ik af in 16,2 minuten. Ik dronk wat en wachtte even tot de hartslag weer rond de 100 was. Toen het tweede rondje. Dat ging eigenlijk best soepel. Ik deed het ietske sneller dan de eerste keer, in 15,3. Nu was het zaak om dit tempo vast te houden en niet af te zakken in de derde ronde. Dat lukte, 15,1. Het laatste rondje deed ik andersom. Nu eerst een steile afdaling over het keienpad en daarna door de weides omhoog. Deze ronde ging in  15,4. Het was een mooie trailheuveltraining van dik een uur.

IMG_1398 IMG_1403

Gem HF: 136 (88-165). Cadence: 84. Ascent: 105. Descent: 127. Totaal: 7,89 km.

Je ziet bij het uitlezen van de HF hoe de hartslag omhoog gaat bij elke ronde als ik moet klimmen. Verder vind ik het vreemd dat de hoogtemeters zo verschillen terwijl de rondjes identiek zijn. Vooral het laatste rondje als ik andersom loop, wijkt af van de eerste drie.